Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » A nehezen használható weboldalak 10 leggyakoribb hibája

A nehezen használható weboldalak 10 leggyakoribb hibája

Tungler Andrea | 2009-04-01 12:50

Számos nehezen kezelhető terméket tudnánk felsorolni, mégsem tudjuk konkrétan megmondani, hogy miért jobb, praktikusabb az egyik és miért nehézkes és idegesítő egy másik. Mindez nem véletlen! A kedvelt és jól kezelhető termékeket (és honlapokat) a kialakítás során alapos teszteléseknek és felhasználók általi elemzéseknek vetik alá.

Íme a 10 leggyakoribb ok, amiért egy honlap nem felhasználóbarát:

1. Túl sok technológia, túl sok alkalmazás

Ahol nem sikerül egyensúlyt tartani a technológiai fejlesztések és a felhasználók igényei között, ott általában rosszul sikerül a weboldal kialakítása is. Általános hiba, hogy a felhasználók valós igényeire csak a fejlesztések végén kezdenek figyelni, amikor a munka nagy része már készen van.

2. „Mindenki magából indul ki...”

A tervezők és fejlesztők nincsenek kapcsolatban az oldal leendő felhasználóival, így nem is ismerhetik azok valós igényeit. A kialakítandó weboldalt saját igényeik és ötleteik szerint formálják. Miközben teljesen elmerülnek a munkában, egyszer sem állnak meg, és kérdőjelezik meg döntéseik helyességét. Mindannyian úgy gondolják, ahogyan ők használnák az oldalt, az úgy másnak is jó lesz.

3. Valós igények figyelmen kívül hagyása

A fejlesztés során könnyű elveszni a munka részleteiben, elmerülni a bonyolult feladatokban. Számtalanszor olyannyira lefoglalják a fejlesztőket a kialakítandó rendszer apró részletei, hogy nem állnak meg egy pillanatra sem, és nem szemlélik meg a munkájukat a felhasználók szemszögéből. Ha sikerül megérteni a felhasználók valós igényeit, és elképzelni azt, ahogy ők használják a honlapot, akkor a tervezés és fejlesztés iránya gyakran szinte teljesen megváltozik.

4. A döntéshozó nem ért a fejlesztéshez

A honlap végső kialakításáról általában egy személy dönt. Bármennyire jó szándékú is a felelős döntéshozó, igen gyakran fordul elő, hogy a honlap-fejlesztéshez nem ért, így akaratlanul is úgy hoz döntést, hogy annak a felhasználókra gyakorolt hatását nem veszi figyelembe.

5. A mennyiség mindenek előtt

Ha a weboldal jól működik, azt mindig számokkal próbálják bizonyítani. A látogatók száma, a letöltések száma, a megtekintések száma, stb. Azt, hogy a honlap felhasználóbarát-e, azt sajnos ilyen módon nem lehet mérni. A fejlesztői csapat általában ismeri a problémákat (ez lehet: a vevői kosár elhagyása, a fontos oldalak alacsony látogatottsága), de igen ritkán ismerik fel az idáig vezető okokat, pedig ez lenne a kulcs a megoldáshoz.

6. Sok bába között...

Sok konfliktust okozhat, ha a tervezési folyamatban túl sokan vesznek részt, vagy a nagy csapatnak nincs kijelölt vezetője, esetleg a feladatokat nem tisztázták pontosan. Ilyenkor a fejlesztők maguk között kezdenek arról vitatkozni, hogy szerintük melyik megoldás lenne a legmegfelelőbb. Ha itt senki sem lép közbe, akkor a honlap kialakítása áldozatul esik a fejlesztők szeszélyének, feltevéseiknek és önzésének. Józan ész híján az ilyen fejlesztői csapatok gyakran tévesztik szem elől, hogy kinek és mi célból készítik a weboldalt.

7. Rosszul meghatározott célok

Meglepő, de gyakran előfordul, hogy a weboldal fejlesztésének kezdetekor a honlap tulajdonosának nincsen kialakult elképzelése, pontos célja. Pontosan meghatározott cél nélkül a fejlesztés is véletlenszerű lesz. A munka során a tervezők elvesztik érdeklődésüket, és a végső felhasználó különböző alkalmazások és funkciók zavaros keverékével találja szembe magát. A felhasználóbarát weboldal kialakításához elengedhetetlen, hogy mind az üzleti célokat, mind– ezzel egyensúlyban – a felhasználói igényeket pontosan és előre meg lehessen határozni.

8. Az elismerés és jutalmazás hiánya

A fejlesztők ritkán kapnak jutalmat, plusz elismerést a felhasználóbarát kialakításért. A megrendelők általában más, hagyományos elvek és mérőszámok alapján jutalmaznak (vevői elégedettség, költségek, forgalom, hozam stb). Mivel a fejlesztői csapatokat nem jutalmazzák a felhasználóbarát kialakításba fektetett munkáért, így a tervezés során inkább arra helyezik a hangsúlyt, amiért további elismerést, jutalmat remélhetnek. Érdemes már a tervezés elején kialakítani a használhatóság tesztelési folyamatát, pontosan meghatározni annak mérését, így biztosítva ezen a téren is a jó eredményeket.

9. Hibák felismerésének hiánya

A legtöbb honlap-üzemeltető általában úgy véli: tisztában van a weboldal hibáival. Mégis, gyakran meglepődnek, amikor szembesülnek a felhasználói problémákkal. Ezekre a hibákra nem is gondoltak, és rendszeres felhasználói tesztelés hiányában a valós gondokat nem is lehet felismerni. A látogatók hozzászólásai, panaszai és a weboldal látogatottságának elemzése jelezheti a probléma meglétét, de az igazi gondot és annak okait nem lehet ilyen módon feltárni. Ehhez az kell, amit a legtöbb fejlesztői csapat sosem végez el: felhasználókkal megvizsgáltatni a weboldalt.

10. Nem látni a fától az erdőt

Mindannyian szembesültünk már azzal a helyzettel, hogy mivel régen dolgozunk a feladaton, már nem tudunk jó döntéseket hozni. Ez akkor történik meg, ha a munkában résztvevők mindenegyike elmerül a részletekben, és így a feladatot egészében már nem is látja. Az internetet használó szemszögéből már nem látják át a teendőket - ilyenkor születnek azok a rossz döntések, melyek rontják a weboldal használhatóságát. Ez elkerülhető, ha a döntéshozás folyamatában folyamatosan jelen van egy független személy, aki ilyenkor tanácsot ad.
Ahogy korábban is említettük, nem könnyű jól használható honlapokat kialakítani. A hibák elkerülésére folyamatosan ügyelni kell egészen a kezdetektől a weboldal megnyitása utáni felhasználói visszajelzésekig.



Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer