Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » Az Amazonnál már bevált - kipróbálja Ön is?

Az Amazonnál már bevált - kipróbálja Ön is?

Tungler Andrea | 2010-09-04 15:00

Online kereskedelemmel foglalkozó weboldal létrehozásakor a legfontosabb kérdés a felhasználóbarát kialakítás. Egyszerű megoldás lehetne az Amazon mintáját követni – hiszen azt senki sem tagadhatja, hogy az Amazon ma a világ legsikeresebb online áruháza.

Íme néhány adat az Amazon.com-ról (a számok magukért beszélnek):
  • 2010. júniusában az 1000 leglátogatottabb weboldal listáján a 17. helyezést érte el;
  • havonta körülbelül 81 millió látogatója van;
  • az oldalletöltések száma havonta 3,6 milliárd;
  • piaci értéke meghaladja az 50 milliárd USD-t.
Néha jó döntés lesni a nagyoktól. Ugyanakkor a sikeres design másolása nem feltétlenül jelenti azt, hogy a vállalkozás sikerét is sikerül lemásolni.

Jó kérdés: ha az Amazonnál már bevált, miért ne működne máshol is? A válaszok és az okok:

1. Az Amazon alacsony árai feledtetik a rossz külsőt

Az Amazon kialakítása nem nevezhető éppenséggel szépnek. Hogy akkor mégis mitől sikeres?
Megengedheti magának, hogy bekerülési áron, vagy az alatt adjon termékeket, esetleg ingyenes kiszállítást biztosítson. Még így is képes profitot termelni. Hatalmas vevőköre, és az áruk gyors forgása miatt korábban jut pénzhez, mint ahogy a beszállítóinak fizetnie kellene.

1. kérdés: Ön megengedheti magának az ilyen árpolitikát?

 

2. A meglévő vásárlók fontosabbak, mint az újak

Aki már használta korábban az Amazont, az valószínűleg könnyen és gyorsan találja meg a keresett terméket. Elsősorban azért, mert már tudja, hogy a keresett áru megtalálásához a következő lépéseket kell követni:
  • Termék keresése név alapján
  • Egyetlen árukategória kiválasztása
  • Szűrési és válogatási opciók beállítása.
Másodsorban, az Amazon ismeri a visszatérő ügyfelek vásárlási szokásait, így ők a keresés során személyre szabottabb találatokat kapnak. Ezáltal könnyebben és gyorsabban találják meg a keresett terméket.

Az Amazonnak rengeteg törzsvásárlója van: ők azok, akik megszokták és ismerik a keresés folyamatát. Ez azt is jelenti, hogy a weboldal jelentős változtatásával elriaszthatják a 81 milliónyi meglévő ügyfélt. De mi történik, ha egy új felhasználó, az Amazon számára ismeretlen vásárlási szokásokkal kezd el keresni az oldalon?
Hosszú és nehéz feladat vár a vevőre: a találatok között sok lesz a téves, rossz eredmény. Így jó eséllyel csak a türelmes és rengeteg szabadidővel rendelkező felhasználók találják meg a keresett terméket.

2. kérdés: Ön megengedheti magának, hogy csak a már meglévő ügyfélkörre támaszkodjon?

 

3. Folyamatos tesztelés

Feltűnt már, hogy milyen gyakran változik a Facebook (például a hírfolyam) külseje?
A Facebook (a leglátogatottabb weboldal 2010 júniusában), vagy az Amazon megengedheti magának, hogy kipróbáljon egy-két új designt, és azt rögtön a felhasználóin tesztelje. Néhány felhasználó elvesztése fel sem tűnik.
Ezért sem szerencsés az Amazon formáját másolni. A külső szemlélő nem tudhatja, hogy mi a végleges design része, és mi csak ideiglenes. Vajon melyik kialakítás tetszett a felhasználóknak és melyik nem? A másolás során olyan elemeket is átvehetünk, amelyek csak ideiglenesen, tapasztalatszerzés céljából kerültek fel az oldalra.

3. kérdés: Elfér-e az Ön weboldalán szükségtelen elem is?

 

4. Sok vásárlói visszajelzés

Az egyik ok, amiért az emberek tartanak az online vásárlástól, az az, hogy nem tudják alaposan megnézni a terméket. Korábbi vásárlók véleményeit olvasva azonban teljesebb kép alakulhat ki a vevőkben. A felhasználók nagyon ritkán írnak visszajelzést a megvásárolt termékekről. 3 000 vásárlóból általában 1 véleményezi a terméket. Az Amazon forgalmával számolva ez azonban már elegendő mennyiségű véleményt jelent.
Sokan nem az alacsony árak, hanem a törzsvásárlói közönség által létrehozott megbízható tartalom miatt vásárolnak az Amazon weboldaláról.

4. kérdés: Van Önnek ilyen jelentős törzsvásárlói köre?

 

5. Az Amazon név elegendő a bizalom elnyeréséhez

Feltűnt már, hogy az Amazon weboldalán nincsen EV SSL tanúsítvány? Ez a tanúsítvány igazolja, hogy a weboldalon keresztül folytatott pénzügyi műveletek biztonságosak. Jelzi az is, hogy az URL kezdőbetűi http helyett https-re váltanak, a címsor pedig zöld színű lesz.
Ez a tanúsítvány feltétlenül szükséges ahhoz, hogy a vásárlók biztonságban érezzék személyes adataikat és megadják hitelkártyájukat a vásárláshoz. De, ha a weboldal legalább annyira ismert, mint az Amazon, akkor persze nincs értelme bizalmatlanságról beszélni. Valószínűleg a felhasználók nem is ellenőrzik, hogy a honlap rendelkezik-e SSL tanúsítvánnyal.

5. kérdés: Az Ön weboldala is annyira ismert, mint az Amazon?

 

Összefoglalva:

Ha a fenti öt kérdésre nem volt mindegyik válasz igen, akkor érdemes átgondolni az Amazon felületének lemásolását.
Röviden: Ami sikeresen működik az Amazon weboldalán, az nem feltétlenül felel meg más online áruházaknak is. Minden design egyedi, meghatározott üzleti modellre szabott. Ha az Amazon és az Ön üzlettípusa nem egyezik, akkor a másolás rossz ötlet.

Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer