Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » A felhasználók fejlődnek - megállni tilos

A felhasználók fejlődnek - megállni tilos

Tungler Andrea | 2010-09-28 21:00

Egy ügyfélhez autóztunk a minap, amikor GPS-készülékünk érintőképernyője szokatlanul lassan reagált az utasításokra. A lassúság okát próbáltuk megfejteni, és rá kellett jönnünk: nem a GPS hibásodott meg, egész egyszerűen mi szoktunk hozzá az iPhone gyorsan reagáló érintőképernyőjéhez, és így most minden más eszköztől ezt a sebességet várjuk el.

A felhasználók elvárásai folyamatosan változnak

A felhasználók elvárásai azonnal igazodnak a megismert új technikai vívmányokhoz. Ahogy a számítástechnika fejlődik, úgy szokunk hozzá újabb és újabb alkalmazásokhoz, és ez a tudás alakítja jövőbeni elvárásainkat is. Amikor új weboldalt ismerünk meg, vagy újra böngészünk egy régen látogatott honlapot, akkor a frissen megszerzett tudásunk alapján értékeljük azt. Elvárásaink, igényünk a már megismert weblapokhoz igazodik, minden mást így bírálunk el.

Felhasználói tesztelések során gyakran merül fel kérésként pl., hogy a keresőablakban – akárcsak a Google oldalain – megjelenjenek a gépelés során javaslatok. Webáruházak fejlesztésekor is általában a legnagyobbak jelentik az etalont: a válogatás, termékszűrés legyen mindig olyan egyszerű és gyors, mint a megszokott és gyakran használt oldalakon.

Rossz hír az alacsonyabb költségvetéssel rendelkező weboldalak tulajdonosainak: a felhasználók mindig a legnagyobbakhoz mérik az oldal által nyújtott felhasználói élményt. Egy felhasználó nem látja át a Facebook új alkalmazásának költségeit vagy a fejlesztés bonyolultságát. Nem is kell megérteniük ezt. Azt várják, hogy minden weboldal tökéletesen működjön, hiszen a tökéletlen weboldalak zavarják és akadályozzák őket. Természetesen nem lehetséges minden felhasználó minden elvárásának folyamatosan eleget tenni.

Ugyanakkor fontos megérteni: a felhasználók (és igényeik) folyamatosan fejlődnek, alakulnak.

A használhatósági elemzés csak egy pillanatfelvétel:
a munka sosem ér véget.

Ezt rossz lesz hallani: a felhasználói teszteléseket sosem lehet végleg befejezni. A múlt évi eredmények már valószínűleg nem érvényesek idén. A fél évvel ezelőtti felmérés már régen nem igaz.

Az internet világa gyorsan és könyörtelenül fejlődik: aki itt életben akar maradni, annak tudomásul kell vennie, hogy a felhasználók is változnak. A használhatósági elemzések és vevői felmérések eredményére úgy kell tekinteni, mint egy pillanatképre: abban az időpontban igaz, de teljes és mindig érvényes képet nem ad.

A győztes focicsapat sem bízhat abban, hogy ugyanaz a 11 játékos újra megnyerheti a meccset. A léc magasabban van: az ellenfelek fejlődnek, a verseny keményebb, a szurkolók elvárásai is nagyobbak.

Egy weboldal sincs soha teljesen készen – a változást azonban nem szabad régi, idejétmúlt pillanatfelvételek alapján tervezni. Fontos, hogy a weboldal tulajdonosa gyakran kapjon visszajelzéseket a felhasználóktól: így jobban követhető az ő igényeik változása, fejlődésük iránya. Ezáltal lehetséges a versenyben élen maradni.

Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer