Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » A felhasználóbarát honlap kialakításába fektetett összegek megtérülnek!

A felhasználóbarát honlap kialakításába fektetett összegek megtérülnek!

Tungler Andrea | 2009-04-14 14:00

Összefoglalás: A weboldalak fejlesztésére szánt összeg 10%-át kellene a felhasználóbarát kialakításra fordítani. A honlap felhasználóbarát-szemléletű átalakítása után a látogatottsági mérőszámok átlagosan 135%-kal nőnek.

Nem elég csupán vágyakozni a felhasználóbarát honlapra. A sikerhez a kialakítás során folyamatosan és rendszeresen kell tervezni és fejleszteni a felhasználóbarát megoldásokat. Ez kemény munka, mely természetesen pénzbe kerül, habár nem olyan sokba, mint azt általában feltételezik.

Egyszerű, pár napos felhasználói tesztelés során lehet adatokat szerezni a látogatók böngészési szokásairól és így a szükséges fejlesztésekről is. Mégis, mielőtt a megrendelők felhasználóbarát kialakításra költenének, általában tudni szeretnék, hogy mennyi pénzért mennyi hasznot remélhetnek. Próbáljuk megtalálni a válaszokat!

A felhasználóbarát kialakítás költségei

Különböző felmérések alapján azt állapíthatjuk meg, hogy a fejlesztés költségvetésének általában 10%-át szükséges a felhasználóbarát kialakításra szánni.

Ez a ráfordítás nem egyenesen arányos az összes kiadással, hiszen jó néhány alkalmazás költsége független a fejlesztés méretétől. Például, ha a fejlesztés teljes mérete - és így költségvetése - is tízszer nagyobb, a felhasználóbarát kialakításba fektetett összeg általában csak a négyszeresére nő.

A felhasználóbarát kialakítás haszna

Jakob Nielsen, a weboldalak ergonómiai szakértője felmérésében 42 olyan fejlesztési folyamat szerepel, ahol a használhatóság mérőszámai ismertek.

A 42 eset alapján átlagosan 135%-kos használhatósági növekedést állapított meg. Az átlagolás során nem vette figyelembe az öt legnagyobb használhatósági fejlesztést (amennyiben ezt az ötöt is belevesszük, akkor a kapott érték 202%-ra emelkedik).

A használhatóság mértéke a különböző mutatók estében más és már eredményt hozott, ez részletesen az alábbi táblázatból ismerhető meg:

 Mutató  Átlagos növekedés
 Eladások/sikeres látogatások aránya  100%
 Forgalom/látogatottság  150%
 Látogatók teljesítménye/Termelékenység  161%


A megtérülés becslése

Nagy átlagban az állapítható meg, hogy ha a fejlesztés összes költségének 10%-át fektetjük a felhasználóbarát kialakításba, akkor az megduplázza magát, azaz a honlap mintegy kétszer használhatóbbá válik. Sajnos ezekkel a becslésekkel klasszikus megtérülési rátát nem lehet kalkulálni, hiszen a két adatot különböző egységben szokás megadni: a fejlesztés költsége pénzzel, míg a használhatóság megnövekedett látogatottsággal, hatékonyabb használattal vagy elégedettebb látogatókkal mérhető.

A felhasználóbarát kialakításba fektetett összegek hasznát az elektronikus kereskedelemben egyszerű mérni, ahol a megnövekedett eladások révén a nyereség azonnal kifejezhető forintban is.

Más típusú fejlesztések esetén nehéz meghatározni a konkrét megtérülési mutatót. Mennyi az értéke az elégedettebb vásárlónak? Kifejezhető-e számokkal a nagyobb látogatottság, vagy a weboldal legfontosabb alkalmazásainak emelkedő használata? Az ilyesfajta becslések cégenként változnak, így a kétszeres használhatóság pénzben kifejezett értéke is különböző, de mégis, a legtöbb esetben nagyon is értékes.

Általánosságban elmondható, hogy minél több ember használja az új honlapot, a használhatóság megtérülési rátája annál magasabb lesz. Itt a hasznot az egyes felhasználók számára biztosított egyszerű kezelhetőség, és az ebből származó többlet jelenti. Egyértelműen nagyobb hasznot jelent egy nagy forgalmú webáruház eladásait megduplázni, mint egy kicsiét.

Egy felhasználóbarát honlappal jóval többet lehet keresni, mint amennyibe a kialakítása kerül, így valószínűleg – legalábbis a nagyobb vállalatoknál - a fejlesztések során a használhatóságra fordított összegek aránya is növekedni fog. Jelenleg, a fejlesztésre szánt költségvetés 10%-át célszerű erre a célra fordítani, de néhány éven belül az optimális megtérüléshez valószínűleg 20%-ra, vagy annál is többre lesz szükség. Értelemszerűen, van egy pont, amikor a használhatóságra fordított többletösszeg megtérülése már kisebb lesz, mintha ugyanezt az összeget más fejlesztésre fordítanánk. Jelenleg ezt a pontot nem lehet meghatározni, hiszen a mostani gyakorlatban még csak közel sem járunk hozzá.




Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer