Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » Mire figyeljünk éttermünk honlapjának tervezésekor?

Mire figyeljünk éttermünk honlapjának tervezésekor?

Tungler Andrea | 2011-01-31 22:00

Egy új étterem megnyitása során a kezdő vállalkozó és a gyakorlott szakember is számtalan kihívással találja magát szembe. A legnehezebb feladatok egyike az étterem honlapjának elkészítése. A jó webdesign jelentősen megkönnyíti a hely bevezetését: elősegíti, hogy az interneten éttermet keresőkből valódi vendég legyen.

Alábbi írásunkban az éttermi webdesign 10 legfontosabb kérdéskörét részletezzük.

1. Az étterem weboldala legyen egyszerű és modern

A weboldal legfontosabb része az első oldal. A potenciális vendégek ezzel találják magukat először szembe, és webkatalógusok (pl Startlap) is erre az oldalra mutatnak/hivatkoznak. Mivel a legtöbb étteremnek kevesebb, mint 10 oldalból áll a weblapja, ezért a vendégszerzésben a kezdő oldal jelentősége még nagyobb.

Gondolkodjon a lehetséges vendége fejével! Mi az, amit ők szeretnének megtudni a honlapról?

Legtöbbször a nyitvatartási idő, az asztalfoglaláshoz szükséges telefonszám, az étterem helye, étlapja és az árak érdeklik őket. (Az étterem helyét érdemes térképen is bemutatni, ezzel is segítve a tájékozódást.) Ha az étteremnek többféle étlapja van, akkor szerepeljen mindegyik. A fenti adatokat könnyen és gyorsan lehessen megtalálni – az internetezők általában türelmetlenek, nincs idejük keresgélni, és a weboldalt leggyakrabban az étlapért vagy a telefonszámért keresik fel.

Érdemes megfontolni azt a megoldást is, hogy a nyitvatartási idő és a telefonszám akár minden oldalon szerepeljen!

Ha az étterem gyerekbarát, és külön gyerekmenüt is ajánl, akkor ezt is érdemes jól láthatóan feltüntetni. Kétgyermekes szülőként személyes tapasztalatom, hogy a családi ebéd helyszínének kiválasztásakor ez egy fontos szempont.

Nem szabad elfeledkezni arról sem, hogy sokan csak azután keresik fel az étterem honlapját, hogy már elolvasták arról korábbi vendégek interneten közzétett véleményét. Ezért a honlap szövege legyen lényegretörő és rövid. Az emberek átlagosan a weboldalak szövegének 28%-t olvassák el, így aztán felesleges hosszú írásokat közzétenni.

Ötlet: Az étlap ne egy letölthető PDF, hanem szöveges formátumú legyen. A netezők nem szeretnek letölteni, és sokaknak nincs is lehetőségük letöltött dokumentumokat megnyitni. Ha mindenképpen szükséges, akkor a szöveges rész mellett legyen a letöltés egy plusz lehetőség.

2. A színek jelentősége

A színek érzelmi reakciókat váltanak ki az emberekből, a különböző színekhez más-más érzelmek társulnak. A vörösről és a narancsról azt tartják: izgalomba hoznak minket, hatásukra gyorsabban ver a szívünk, gyakrabban veszünk levegőt. Sok étterem használja a honlapján a vöröst.

A fekete általában eleganciát, kifinomultságot sugall – ezért ez a felsőbb kategóriájú éttermek színe.

Ötlet: Ne legyen a weboldalon túl sok grafika és kép. Igaz, hogy egy jó kép mindent elmond, ugyanakkor a túl sok kép összezavarja a látogatót és elvonja a figyelmét a lényegről. Néhány igényes fotó az étteremről és az ételekről elegendő. Csak jó minőségű fényképeket érdemes használni – a mobiltelefonnal éjjel 11-kor készített fotó nem lesz megfelelő.

3. A betöltődés sebessége

Nem szabad Flash-t használni. Idő. A weboldal nem lesz tőle modern és korszerű. Egyszerűen zavarja a netezőket. Továbbá egyáltalán nem segít a keresőoptimalizálásban sem.

Egy weboldal ne zenéljen, mert az emberek utálják. Legyen zene az étteremben, az hangulatos.
Azt kell szem előtt tartani, hogy az internetezők általában türelmetlenek keresés közben. Ha a webodal lassan töltődik, akkor a számítógép előtt ülő emberből nem, vagy csak ritkán lesz valódi vendég. Ha a weboldal grafikája összetett, akkor legyen a használatához megfelelő hardver és sávszélesség is.

Érdemes azt is figyelembe venni, hogy sokan laptopokról és mobiltelefonokról interneteznek, ezért az oldalakat nem szabad nagy monitorméretre szabni, továbbá kerülni kell az olyan összetett alkalmazásokat, mint a flash animációk vagy navigációk (például az iPhone sem támogatja a flash alkalmazásokat). Sok étterem számára ez komoly probléma. Szeretnék a modernség, a jó minőség képét mutatni, ezért gyakran készítettnek flash-alapú honlapot. Ezek nagyon tetszetősek, ugyanakkor a legtöbb mobiltelefonon egyszerűen nem működnek. Íme - nem győzöm ismételni - egy újabb ok a flash mellőzésére!

4. Kedvezmények és események feltüntetése

Ha az étteremben vannak kedvezményes ajánlatok, különleges események, akkor ezeket a weboldalon érdemes kiemelten bemutatni. Ugyan a látogató valószínűleg csak egy helyet keres, ahol ma ebédelhet, de így mégis tudomást szerezhet valamilyen közeljövőben esedékes rendezvényről, amely érdekelheti. És íme, az egyszeri böngészőből törzsvendég lett.

Ötlet: Legyen a kedvezményeket és a rendezvényeket ismertető oldal folyamatosan frissítve. Ha már nem érvényes az akciós ajánlat, vagy véget ért az esemény, akkor azt azonnal törölni kell a weboldalról. Az ilyen apró módosításokat a modern tartalomkezelő rendszerek (pl WordPress) használatával egyszerűen, különösebb informatikai szakértelem nélkül el lehet végezni.

5. A weboldal rendszerezése

A keresőmotorok a rendezett weblapokat szeretik. Ez azért fontos, mert célunk, hogy az étterem weboldala előkelő helyen jelenlen meg egy-egy keresés eredményei között. Ugyanakkor nem szabad elfelejteni, hogy nem csak a keresők, hanem a felhasználók is szeretik a rendezett weboldalakat. Legyen hangsúlyos a navigációs menü, amely a felhasználók és a keresőmotorok számára is egyértelműen megmutatja, mi hol található a weboldalon.

Például: Az internetezők egyszerűen tudnak telefonon asztalt foglalni? Könnyen megtalálható az étterem telefonszáma?

Ötlet: A lényeges adatokat érdemes vastagon szedett, nagyobb betűtípussal írni. A legfontosabb információkat célszerű akár eltérő színnel is kiemelni. Nem szabad elfelejteni, hogy az emberek többsége nem olvassa el azt a szöveget, melynek címe nem érdekli – a jó címeket meg kell becsülni.

6. A tartalom fontossága

Ön valószínűleg tisztában van már vele, hogy a keresőmotorok a tartalom minősége (és a hivatkozások mennyisége) alapján rangsorolják az oldalakat. Minél több a tartalom a weblapon, annál népszerűbb lesz a keresőkben.

Az internetezők szintén szeretik a jó tartalmakat. Nem szabad alábecsülni a címek fontosságát – a cím milyenségén múlik, hogy a látogató elolvassa-e alatta a szöveget, vagy továbbkattint az oldalról.

Az embereket az is érdekli, hogy az étterem miben különbözik a többitől. Ha vannak különleges étkezési igényeket kielégítő speciális ajánlatok (pl: kóser, gluténmentes, diabetikus, vegetáriánus stb), akkor ezt igen feltűnően kell bemutatni a weboldalon. Így az ilyen irányú keresések eredményei között jobb helyen szerepelhet a honlap, és segíti azokat az internetezőket, akik kifejezetten ezt az információt keresik.

Ötlet: Tanulmányozni kell a sikeres versenytársakat. Látogasson el az ő weboldalukra: nézze meg milyen színeket és grafikai elemeket használnak, böngéssze át fényképeiket és ismerje meg a honlap rendszerét is.

7. Design és technika: mi a különbség?

A weboldal elkészítésekor szükség van design és technikai elemekre is. Ugyan néhány szabadúszó webfejlesztő szakember mindkét területen jártas, a grafikai és a technikai fejlesztéshez más-más képességekre van szükség. Rendszerint kétféle webfejlesztő van: az egyik az internetező igényeit tartja szem előtt, míg a másik a szerver és adatbázis közötti kapcsolatra koncentrál.

Az utóbbi típus sok feladaton dolgozik: a webszerver beállításain, a felhasználók és a weboldal közötti kommunikáción, az online vásárláshoz szükséges alkalmazásokon (pl fizetési rendszer). A képzett szabadúszók sokoldalúak: jártasak a webdesign, az informatikai rendszerek, a használhatóság, a tartalomkezelő rendszerek, a webszerver adminisztráció, az adatbázis kezelés, a szoftverkészítés, a rendszerbiztonság és a keresőoptimalizálás terén is.

Ötlet: Amennyiben szabadúszó webfejlesztőt bíz meg a honlapja elkészítésével, akkor legalább három szakembertől kérjen minden részletre kiterjedő ajánlatot. Mindig kérjen referenciákat is, nézze meg korábbi munkáikat, hiszen stílusukat és munkáik minőségét csak így ismerheti meg.

8. Fontos a jó domain, de nem mindenáron

A jó domainnév fontos információkat közöl a látogatókkal. Először is az a cél, hogy az internetező emlékezzen az étterem nevére. Ha az URL nem, vagy csak részben tartalmazza az étterem nevét, akkor a látogató zavarba jön, esetleg azt gondolja, hogy rossz helyen jár. Ha nem lehetséges az étterem nevével azonos URL megadása, akkor érdemes elgondolkodni a névváltoztatáson vagy keresni egy olyan URL-t, mely legalább részben egyezik vele.

Ötlet: Nem szabad elfelejteni, hogy az URL címet keresőmotorok és emberek is olvassák. Ahol csak lehet, értelmes, az URL-ben és az oldalcímekben tartalommal bíró szavakat kell megadni. Például, itt van a Kapcsolat oldal a Marketing4u weboldalán, melynek a következő könnyen értelmezhető URL-je van: http://www.marketing4u.hu/Kapcsolat.html.

9. A keresőoptimalizálás (SEO) és a keresőmarketing (SEM)

Az éttermek, akárcsak más kisvállalkozások, szűkös marketing költségvetéssel rendelkeznek – ha valamire pénzt szánnak, akkor az egyúttal azt is jelenti, hogy mástól elvesznek. A keresőoptimalizálás és a keresőmarketing ismerete nagy szaktudást igényel, megtanulásához sok idő kell. Az ilyen kampányok azonban jelentős eredményekkel járnak, így fontosságukat nem szabad lebecsülni.

10. Személyiség

Az emberek személyiségük miatt vonzódnak egy-egy étteremhez – legyen a weboldalon egyértelmű, hogy a weboldal miben más, egyedi, milyen a hangulata és mik a céljai. Nem szükséges hosszú oldalakat írni az étterem történetéről – legyen ez a szöveg lényegre törő, szórakoztató és kösse le a figyelmet.

Ha Önnek étterme van, vagy éppen a nyitáson gondolkodik és kérdése van a webfejlesztéssel kapcsolatban, akkor tegye fel nekünk azt!

Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer