Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » Mit nevezünk használhatóságnak?

Mit nevezünk használhatóságnak?

Tungler Andrea | 2008-09-21 13:00

 

Használhatóság alatt a felhasználó élményének minőségét értjük egy honlap „használata” során.

A használhatóság nagy általánosságban arra utal, hogy a felhasználók milyen hatékonysággal tudják megismerni és használni a honlapot céljaik elérésére, és mennyire vannak megelégedve a folyamattal.

 

Akkor beszélhetünk felhasználóbarát honlapról, ha a felhasználók gyorsan és könnyen el tudják érni céljaikat a feladatok végrehajtása során.

A használhatóság megvalósításának alapvető módszertanát felhasználó-központú designnak nevezzük.

Mit mér a használhatóság?

A használhatóság több tényező kombinációja, beleértve az alábbiakat:

  • Könnyű megismerés – Milyen gyorsan tudja megismerni és céljainak megfelelően használni a honlapot az a felhasználó, aki azt korábban soha nem látta?
  • Hatékony felhasználás – Miután egy tapasztalt felhasználó megismerte a honlap használatát, milyen gyorsan képes rajta feladatait végrehajtani?
  • Megjegyezhetőség – Ha egy felhasználó már korábban járt a honlapon, emlékszik-e a hatékony alkalmazására a következő alkalommal, vagy újra meg kell tanulnia eligazodni a teljes rendszeren?
  • Hibák gyakorisága és súlyossága – Milyen gyakran követnek el a felhasználók hibákat a honlap használata közben, milyen súlyosak ezek a hibák, és hogyan oldják meg a felhasználók ezeket a hibákat?
  • Szubjektív elégedettség – Mennyire szereti a felhasználó a honlapot használni?

 

Hogyan határozható meg a használhatóság?

A használhatóság nemzetközileg elfogadott meghatározása:

„[A használhatóság arra utal, hogy] a honlapot meghatározott felhasználók milyen mértékig tudják meghatározott célok elérése érdekében hatékonyan, hatásosan és megelégedettséggel alkalmazni egy meghatározott felhasználói környezetben." - ISO 9241-11  

Mit nevezünk felhasználó-központú designnak?

A felhasználó-központú design (UCD) a használhatóság alkalmazására irányuló módszer. Strukturált termékfejlesztési módszereket takar, melynek során a felhasználókat a honlap fejlesztésének minden fázisába bevonják, hogy az elkészülő oldal a felhasználók igényeinek megfeleljen. Ez a megközelítés figyelembe veszi a szervezet üzleti céljait és a felhasználó igényeit, korlátjait és preferenciáit egyaránt.

Miért fontos a felhasználó-központú design?

Ha weboldala nem hasznos a felhasználók számára, soha nem fogják használni. Ahhoz, hogy internetes oldala sikeres legyen, a felhasználóknak fel kell keresniük információkért vagy különböző feladatok elvégzéséért.

Függetlenül attól, hogy milyen célokat állított fel weboldalával kapcsolatban, gondosan egyensúlyoznia kell a felhasználók igényei és saját szervezete elvárásai között. Ha a felhasználók azt tapasztalják, hogy a weboldal nem segít nekik céljaik elérésében, nem fogják használni, és így az Ön szervezetének céljai sem valósulhatnak meg.

Üzleti szemszögből nézve csökkenthetők az üzemeltetés és átalakítás költségei, ha egy honlapot már elsőre megfelelően alakítanak ki.

Hogyan hozhatok létre felhasználó-barát weboldalt?

Első lépésben egyértelműen meg kell határoznia a szervezet és a felhasználók igényeit, céljait és elvárásait. A projekt elindításakor tegye fel önmagának (és webes fejlesztési teamjének) az alábbi, részletesebb kérdéseket:

  • Melyek vállalata elsődleges üzleti céljai, és hogyan kapcsolódnak az internethez?
  • Kik a weboldal felhasználói?
  • Milyen feladati és céljai vannak a felhasználóknak?
  • Milyen információkra van szükségük a felhasználóknak, és milyen formában igénylik azokat?
  • Milyen funkciókat várnak el a felhasználók a weboldaltól?
  • A felhasználók véleménye szerint hogyan kellene a weboldalnak működnie?
  • Milyen tapasztalatai vannak a felhasználóknak a weboldallal kapcsolatban?
  • Hogyan segítheti a weboldal felépítése a felhasználók megismerési folyamatait?
  • Milyen hardver és szoftver eszközökkel rendelkezik az oldal felhasználóinak többsége?



Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer