Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » Honlapkészítés az idősebb generáció számára

Honlapkészítés az idősebb generáció számára

Tungler Andrea | 2009-05-12 14:00

Az idősebb felhasználók számára készített weboldalak fejlesztése során hajlamosak vagyunk csupán arra koncentrálni, hogy a felhasználó mire nem képes, és elfelejtkezni arról, hogy mire képes valójában. Pedig az előbbi megközelítés nem egyértelműen jó.

A 65 év feletti felhasználók nem mindig látnak rosszul, nincs feltétlenül szükségük nagyobb betűméretre vagy kontrasztosabb színekre. Azért, mert a felhasználó nyugdíjas, még nem vesztette el a motorikus képességeit és nem szenved memóriazavarban sem. Akárcsak minden ember, a 65 év felettiek is nagyban különböznek egymástól. Könnyen előfordulhat, hogy egy 75 év feletti, az adott honlapot jól ismerő, gyakorlott internetező könnyebben navigál az oldalon, mint egy fiatal, aki kevesebbet jár a világhálón.

Az idősebb korosztállyal végzett honlap-tesztelések során egyértelművé vált, hogy vannak bizonyos honlaptervezési elemek, melyek fontosak minden idősebb felhasználó számára:

1. Tegyük egyértelművé, hogy mire lehet kattintani és mire nem!

A bekezdések, főcímek és hivatkozások jól láthatóan különüljenek el egymástól. A szövegben legyenek aláhúzva a hivatkozások – ez segíti megkülönböztetésüket. A fő böngészősoron az aláhúzás nem szükséges, de minden elem legyen világosan megkülönböztethető. A főcímeket nem szabad aláhúzással megkülönböztetni.

A gombok lehetőség szerint legyenek nagyok és feltűnőek, hogy egyértelmű legyen hova kell kattintani. Háromdimenziós grafikai megoldásokkal jobban kiemelhetőek. A hivatkozások és a gombok körül érdemes a kattintható területet megnövelni így könnyebben megtalálható az egérrel.

Amellett, hogy szokott módon a kurzort a hivatkozás felett kézzé változtatjuk, a kattintható területet célszerű más színnel is kijelölni.

2. Legördülő menü helyett választógombok

A legördülő menük használatához több figyelemre van szükség, így a böngészés is időigényesebb. Gyakran előfordul, hogy a felhasználó véletlenül rossz helyre kattint. Amennyiben tíznél kevesebb menüpontot kell kezelni, a legördülő menük helyett érdemes választógombokat alkalmazni. Ennek a nagy előnye, hogy minden további kattintás nélkül, első pillantásra látható az összes választási lehetőség.

Érdemes azonban a legördülő menüket ott megtartani, ahol már megszokottá váltak (pl országválasztás). Időnként az a jobb megoldás, amihez a felhasználók már hozzászoktak.

3. Ne nyissunk új ablakot

Ha lehetséges, mindig csak egy ablakot használjunk. A hasznos tanácsokat vagy magyarázatokat célszerű úgy elhelyezni, hogy mindig ugyanazon az oldalon jelenjenek meg. Ha mégis szükség van felugró ablakok alkalmazására vagy új ablak megnyitására, akkor erre hívjuk fel a felhasználó figyelmét.

4. Minél kevesebb almenü

Fontos megismerni a látogatók célját, és annak eléréshez a lehető legrövidebb utat kell biztosítani. A fontos és gyakran látogatott helyeket a nyitólapon célszerű szerepeltetni. Lényeges a következetesség: a hivatkozások megjelenítése és az oldalak elnevezése legyen a weboldal egészén ugyanolyan, a felhasználó pedig lehetőleg 2-5 kattintással érje el célját.

A látogató céljához vezető út, amennyire csak lehet, legyen mentes minden zavaró, felesleges elemtől (pl.: hirdetések), ezeket a feladat befejezése után lehet megjeleníteni. Nagyjából három, a tárgyhoz kapcsolódó kereszthivatkozást célszerű szerepeltetni. Ennél sokkal több már zavaró lehet. A lényeg, hogy a képernyőn feltűnő választási lehetőségek száma minél kevesebb legyen.

5. Készítsen minden oldalról elérhető oldaltérképet!

Az oldaltérkép átfogó képet ad a weboldal szerkezetéről, ezáltal segíti a látogatókat a tájékozódásban, és így a honlap tartalma is könnyen áttekinthetővé válik. Az oldaltérkép hivatkozása rendszerint az oldal alján vagy tetején, az „elérhetőségeink” menüpont mellett található.

Az idősebb, az internetet jól ismerő felhasználók általában tisztában vannak a honlaptérkép előnyeivel, és gyakran használják a weboldal áttekintésére. Ha elvesznek a weboldal menüpontjai között, vagy egyszerűn nem találják amit keresnek, akkor valószínűleg innen fognak tájékozódni.

6. Egyszerű szöveg

A szakzsargon használatát minden esetben kerülni kell. Új alkalmazás felvételekor (pl.: címkézés) azonban ne próbáljuk meg átnevezni azt – legyen inkább egy egyszerű, könnyen érthető magyarázat hozzá. A használati utasítások írásakor alkalmazzunk közérthető, egyszerű nyelvezetet, törekedjünk a tömörségre.

Használjunk egyszerű és rövid mondatokat, ahol lehetséges felsorolásokat. A nyitóoldalon szereplő hivatkozások mellett legyenek rövid magyarázatok, így tájékoztatva a látogatókat a menüpont tartalmáról.

7. Megbízható külső

Az idősebb felhasználók sokkal óvatosabbak, könnyen összezavarodnak ha valami váratlan dolog történik (pl.: új ablak nyílik meg, vagy elindul egy alkalmazás telepítése).

Előszöris, a nyitóoldal egyértelműen mutassa be a honlap lényegét és célját. A menüpontok mellett legyen rövid magyarázat azok tartalmáról, így egyértelmű lesz, hogy a kattintás után hova jut a látogató. Az adatkezelési szabályokat feltűnően, nagy betűkkel ismertessük még azelőtt, hogy a látogató megadná személyes adatait.

Összefoglalás

A fenti hét javaslat alkalmazásával a legtöbb 65 év feletti felhasználó számára egyszerűbbé tehetjük a weboldal használatát, de természetesen más korosztály is könnyebben használja majd. A honlap élvezhetőbbé válik a kezdő internetezők és az első látogatók számára is.

A fenti irányelvek betartása azonban kevés lesz azok számára, akiknek valamilyen fogyatékosságuk miatt az internetezéshez segédprogramokra van szükségük. Bővebben az akadálymentes honlapokról.



Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer