Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » A felhasználóbarát regisztrációs űrlap

A felhasználóbarát regisztrációs űrlap

Tungler Andrea | 2008-11-03 21:00

A legnagyobb online áruházak közül 87-et vizsgálva azt látjuk, hogy 66% kínálja fel regisztrációs űrlapján vásárlóinak a lehetőséget, hogy az oldal elektronikus hírlevelére feliratkozhassanak, és ezzel a rendszeres, e-mailen érkező hirdetéseket is megkapják. Ezen oldalak 57%-a az űrlapon automatikusan „igen”-re állítja a feliratkozás lehetőségét – ez azonban nem feltétlenül a legetikusabb megoldás…

Az online áruházak weboldalán regisztrálók nem mindig kívánnak e-mailen érkező ajánlatokat kapni. Növelni lehet a feliratkozottak számát, ha - követve a gyakorlatot - a hírlevélre való feliratkozás lehetőségét automatikusan bejelöljük, tudva, hogy a látogatók nagy része nem veszi észre azt, vagy egyszerűen elfelejtkezik róla. Ez a módszer azonban gyakran visszaüthet.

Ha a vásárló nem volt tisztában a feliratkozás lehetőségével, minden jövőbeni innen érkező e-mailt spamnek fog tekinteni – ez pedig visszalépés a bizalomépítés és a hosszú távú üzleti kapcsolat létrehozása során; rombolja a cégről kialakult képet és rontja a hirdetési kampány sikerét is. Ha az e-mailek címzettjei nem érdeklődnek és nem reagálnak, akkor az az eredményesség mérésekor is meg fog látszani.

A látogató akarata ellenére felkerülhet a hírlevél-listára, ha a regisztrációs űrlap kitöltése során valamilyen hibát vét (például nem jól gépeli be a jelszavát másodszorra), és a visszalépés során, az űrlap frissítésével a feliratkozás lehetőségét ismét – szándékától eltérően – bejelöli. A vásárló csupán azt ellenőrzi, hogy a korábbi hibát javította-e, és máris érkeznek a kéretlen ajánlatok. Ez az eset rosszabb, mint a korábbi; hiszen jól emlékszik arra, hogy nem kérte a hírlevelet, és ezért úgy tekinti, hogy a szolgáltató nem veszi figyelembe az ő kéréseit.

A weboldal fejlesztése során valószínűleg senki sem szeretne ilyen hibákat elkövetni – a regisztrációs folyamat ellenőrzése az ilyen és hasonló problémákat is segít kiszűrni.


Fontos lépések a hírlevélre való feliratkozás során:

  • a látogatók figyelmeztetése a regisztráció során, hogy a későbbiekben kaphatnak e-mailen hírlevelet;
  • a feliratkozás lehetősége ne legyen automatikusan bejelölve;
  • álljon rendelkezésre pontos információ arról, hogy ezek a hírlevelek mit tartalmaznak (akciók, új termékek, speciális ajánlatok stb.);
  • a látogatókat biztosítani kell a leiratkozás lehetőségéről, és újra meg kell erősíteni, hogy az adataikat a weboldal tulajdonosa más célra nem használja fel;
  • legyen „kettős opt-in” a feliratkozás folyamata, egy visszaigazoló e-maillel – ezzel ki lehet zárni a harmadik személy e-mail címét felhasználó hamis regisztrációkat;
  • a feliratkozást 24 órán belül e-mailben kell visszaigazolni;
  • a regisztráció folyamatát célszerű rendszeresen ellenőrizni, így a weboldal tulajdonosa meggyőződhet róla, hogy látogatóihoz nem érkeznek tőle kéretlen ajánlatok.

 

A regisztrációs űrlap ideális hossza

A használhatóság azt kívánja, hogy a regisztrációs űrlap a lehető legegyszerűbb legyen – minél hosszabb, annál kevesebben fogják kitölteni.

A négy alapvető érv emellett:

  • Bizalom – a megadni kívánt információ arányos azzal, hogy a felhasználó mennyire bízik meg a weboldal biztonságos adatkezelésében; illetve, hogy a megadott adatok a jövőben a felhasználó számára hasznosan lesznek-e. A hitelkártyaadatokat senki sem adja meg szívesen!
  • Idő – ha az űrlap túl bonyolultnak tűnik, a látogatónak egész egyszerűen elmegy a kedve a kitöltésétől (különösen, ha ismer olyan versenytársat a piacon, ahol ez egyszerűbben megoldható)
  • Hibák – minél több a kitöltendő mező, annál több a hibalehetőség; ilyenkor a látogatók egy idő után egyszerűen feladják a próbálkozást, és elhagyják az oldalt.
  • Technikai problémák – programozási hibák és rossz tervezés (pl külföldi felhasználók adatait nem fogadó oldalak)

 

A fizetéshez és a szállításhoz a lakcímre és a számlázási információra mindenképpen szükség van, így praktikus ezeket az információkat egyszerre begyűjteni - senki sem szereti több különböző adatlapon többször is megadni az adatait.

Mi a megoldás?

  • a felhasználónak legyen lehetősége dönteni, hogy mely adatait nem szeretné megadni;
  • legyen egyértelmű, hogy miért szükséges és hasznos kitölteni az űrlapot (pl. későbbiekben egyszerűbb rendelési és fizetési folyamat);
  • a kötelezően és az opcionálisan kitöltendő mezőket célszerű a szokásos * jellel megkülönböztetni

 

Hasznos tanácsok a jól használható regisztrációs űrlaphoz

  • legyen a felhasználó név azonos az e-mail címmel;
  • ha a jelszó megadása során szükséges számokat is használni, ez legyen már elsőre egyértelmű;
  • fontos az e-mail cím és a jelszó kétszeri megadása, megerősítése;
  • a kötelezően és az opcionálisan kitöltendő mezők  csillag jellel (*) legyenek megkülönböztetve;
  • a biztonsági kérdések helyett inkább a bejelentkezési adatokat tartalmazó visszaigazoló e-mailt célszerű használni;
  • nemzetközi felhasználók esetében a regisztrációs űrlapnak alkalmasnak kell lennie más országbeli adatok fogadására is;
  • csak a feltétlenül szükséges információkat kelljen megadni;
  • az oldal felsorolásszerűen ismertesse a regisztráció előnyeit;
  • a nem megszokott, egyedi adatok megadásánál praktikus külön jelezni, hogy erre miért van szükség, miért lesz előnyös a vásárlónak;
  • a fontos információkat ne rejtse olyan grafika, melytől az hirdetésnek vagy gombnak látszik – könnyen elkerülheti a felhasználó figyelmét;
  • a számlázási címet és a hitelkártyaadatokat ne kelljen az első lépésben megadni;
  • ne legyen automatikusan bejelölve a hírlevélre való feliratkozás, a felhasználó véletlenül se kapjon kéretlen e-mail ajánlatokat.


Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer