Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » Tervezzen webdesign-t 1024 x 768-as képernyőre

Tervezzen webdesign-t 1024 x 768-as képernyőre

Tungler Andrea | 2008-09-04 14:00

 

Alakítsa át honlapját napjaink széles képernyőihez

Az internetes felhasználók ma sem bajlódnak szívesebben az oldalak lefelé görgetésével, mint 10 évvel ezelőtt, amikor először teszteltük őket.
Általában a felhasználó megérkezik egy honlapra, és eszébe sem jut, hogy a lap aljára gördítse a képernyőt.

A jó hír az, hogy a mai tervezőknek több hely áll a rendelkezésére, hogy a „látható részen” helyezzék el a legfontosabb elemeket.

Tervezés 1024 x 768 felbontású képernyőre

A képernyők felbontásának trendjeit vizsgáló cégek (OneStat, TheCounter.com) arról számolnak be, hogy világszerte az internet felhasználóinak legalább 75-80%-a (sőt, az „ismeretlen” tényezője miatt valószínűleg még többen) 1024x768 vagy annál is nagyobb felbontású képernyővel rendelkeznek.

Ennek eredményeként a használhatóság területének szakértői, köztük Jakob Nielsen azt javasolják, hogy a honlapokat 1024x768 felbontású képernyőre tervezzék. Az így kapott tiszta méret (a böngésző gördítőjének és keretének levonása után) 965 pixeles szélességet eredményez a korábbi, 800x600 képpontos szabvány 770 pixeles szélességéhez képest. A tervezők csaknem 200 pixellel többel gazdálkodhatnak – ez több mint 20%. Hogyan használhatja ki ezt a többletfelületet?

A teszteredmények azt mutatják, hogy a legjobb hatás érdekében az elsődleges vagy kritikus jelentőségű oldalelemeknek a „vizuális oldaltörés” felett kell szerepelniük, tehát a képernyő lefelé gördítés nélkül is megtekinthető részén. Most több hely áll rendelkezésére ezeknek az elemeknek a megjelenítéséhez. Röviden szólva, ha fontos, akkor átlagos monitoron görgetés nélkül is elsőre legyen látható.

A szélesebb képernyőre való tervezés kockázatai

  • Kisebb ablakok. Nem tudja befolyásolni, hogyan nyitják meg az emberek a böngészőiket, tehát előfordulhat, hogy a megnyitott ablak mérete kisebb 960 pixelnél. Nincsenek statisztikák arra vonatkozóan, hogy ez milyen gyakori. Mindenesetre érdemes a legfontosabb elemeket a kép jobb szélétől távolabb elhelyezni.
  • A szöveges oszlop szélessége. Az oldalon szereplő szövegek olvashatósága soronként mintegy 55 karakterrel a legjobb. Álljon ellen a kísértésnek, hogy a szélesebb képernyőre hosszadalmas, sűrű szöveges részeket zsúfoljon.
  • Rendezetlenség. A túlzsúfolt és rendezetlen oldalak, amelyeken túl sok a figyelmet elvonó elem, valószínűleg gyengébb konverziós eredményeket érnek el. A több nem mindig jobb. Ha oldala jelenleg jól teljesít, használja fel a többletfelületet arra, hogy a fontos elemekre még inkább felhívja a figyelmet.
  • Több oszlop. Úgy tűnik, hogy egy oldalon belül három oszlop ugyanolyan vagy valamivel gyengébb hatékonyságot eredményez, mint két oszlop. Ha kétoszlopos oldala jól működik, álljon ellen az újabb oszlop kísértésének. Használja a felszabaduló helyet a navigáció javítására, emelje ki a márkát, és növelje a fehér (üres) felületeket, hogy csökkentse a „teletömött” oldal agresszív vizuális hatását.
    A felhasználók a vízszintes görgetést még kevésbé kedvelik, mint a függőleges görgetést, ezért ne tervezze oldalát 1024 pixelnél szélesebb képernyőkre, hacsak nem egy körülhatárolt és ismert piac, például intranet hálózat a célpontja.

A szélesebb honlap előnyei

  • A főcímek, amelyek korábban három sort is elfoglaltak, most csak kétsorosak lesznek. Az eredmény, hogy nagyobb valószínűséggel fogják őket elolvasni.
  • A szövegkiemelések, például a félkövér betűk és a felsorolások révén az olvasók hatékonyabban tudják áttekinteni az oldalt.
  • Cselekvésre való felszólítások. Nagyon fontos, hogy az oldal cselekvésre felszólító elemeit (call-to-action) az oldal aljáról az első pillantásra látható helyre helyezze át. Annak érdekében, hogy a teljes méretűnél kisebb képernyőt használókat is megszólíthassa, ne helyezze ezeket az elemeket a képernyő jobb szélére.
  • További felszólítások, call-to-action elemek is elhelyezhetők, például a hírlevélre való feliratkozás lehetősége, vagy egy harmadik fél hirdetése.
  • A bizalmat kifejező ikonoknak is juthat hely.
  • A korábban túl kis méretű fotók most egy kicsit nagyobb méretben jelenhetnek meg, hogy hatásosabbak legyenek.
  • A márkával kapcsolatos elemek láthatóbbá tehetők, a hatásuk megnövelése érdekében.

Ha semmi mást nem is tesz, koncentráljon arra, hogy a vállalat értékét minél egyértelműbb módon mutassa be. A felhasználóknak a legelső pillantásra tudniuk kell, milyen vállalatról van szó, és miért éppen Önöktől vásároljanak. Ha ezt az információt nem kapják meg, kevés esélye van a sikerre.

Mint minden esetben, most is tesztelje az oldalon végrehajtott módosításokat felhasználókkal, és a forgalomra vonatkozó jelentések elemzésével.



Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer