Főoldal » Szakcikkek » Felhasználóbarát honlapkészítés szakcikkek » 10 kerülendő használhatósági hiba

10 kerülendő használhatósági hiba

Marketing4U | 2007-06-12 23:00

Lehetne ezt a listát akár 100 gyakori hibából is összeállítani, mert a honlapok tervezői megannyit elkövetnek, de koncentráljunk most a 10 leggyakoribbra. Ha ezeket elkerüljük, akkor máris jobbak leszünk a konkurenciánál, és nagyobb eséllyel növelhetjük internetes bevételeinket.


1. hiba: Rossz kereső

Felületes szabadszavas keresőmotorok csökkentik a használhatóságot, ha nem tudják kezelni az elírásokat, a többes számot, a kötőjelet és más hasonló keresett elemeket. Ilyen keresők főleg az idősebb felhasználók dolgát nehezítik meg, de mindenki másnak is kellemetlenséget okoznak.

Ehhez kapcsolódóan az is probléma, amikor a kereső az alapján rangsorol, hogy a keresett szavak hányszor találhatók meg a dokumentumban ahelyett, hogy minden egyes dokumentumot fontossága szerint súlyozna. Ennél sokkal jobb, ha a kereső a találati lista előtt kiad egy “legjobb találatok” listát – különösen akkor, ha olyan fontos dolgokra keresnek rá, mint például a termék neve.

A keresés a felhasználó mentőöve, ha a látogató eltéved a honlap aloldalainak sokaságában. Habár a részletes keresés hasznos, mégis az egyszerű keresők hatékonyabbak. A kereső box legyen egyszerű, ezt várja a látogató.

2. hiba: PDF File-ok online olvasásra

A látogatók nem szeretnek PDF file-okat letöltögetni böngészés során, mert azok megtörik a lendületüket. Még az olyan egyszerű dolgok, mint a nyomtatás vagy a dokumentum elmentése is nehézkes. Az elrendezés általában egy oldalas nézetre van beállítva, ami általában nem egyezik a felhasználó böngészőjének ablakméretével. Isten veled egyszerű görgetés! Sziasztok apró betűk!

Ezen kívül a PDF-ben általában nagymennyiségű tartalom található, ami nehézzé teszi a navigációt. A PDF megfelelő például nyomtatásra vagy kézikönyvek, illetve egyéb nagyobb terjedelmű dokumentumok terjesztésére, amiket ki kell nyomtatni. Tartsuk meg a PDF-et ezen funkciókra és minden más információt amit böngészni vagy olvasni kell, vigyünk át a rendes honlapra.

3. hiba: A már megtekintett linkek színe nem változik

A korábban bejárt elérési útvonalunk megjelenítése segít megérteni jelenlegi helyzetünket. Ha tudjuk, hogy hol jártunk és hogyan jutottunk a jelen állapotba, könnyebben el tudjuk dönteni, merre induljunk tovább.

Ebben az esetben a linkek jelentik a legnagyobb támaszkodót. A látogatók elhagyhatják azokat a linkeket amik nem a kívánt helyre vitték őket és újra megtekinthetnek olyanokat, amik segítették őket.

A látogatónak fontos tudnia, hogy eddig melyik linkeket látogatta meg, annak érdekében, hogy a jövőben elkerülje azokat, amelyeket nem akar újra megnézni.

Ez viszont csak abban az esetben lehetséges, ha a látogató meg tudja különböztetni a meglátogatott és meg nem látogatott linkeket, színük alapján. Ha a site nem különbözteti meg a látogatott linkeket, akkor a látogatók többször eltévedhetnek és többször ugyanarra az oldalra tévedhetnek.

4. hiba: Nem szkennelhető szöveg

Egy rakás szöveg egymás hátán rendkívül előnytelen az interaktivitás szempontjából. Ijesztő. Unalmas. Kellemetlen olvasni.

Írjunk a webre. Ne nyomtatásra. Ha vonzani akarjuk az olvasókat és könnyíteni számukra az olvasást, használjuk a következő trükköket:

  • felsorolások
  • kiemelt kulcsszavak
  • rövid bekezdések
  • fordított piramis
  • egyszerű stílusú szöveg
  • köznapi szóhasználat

5. hiba: Fix betűméret

A CSS stíluslapok sajnos ki tudják iktatni a böngészők betűméret növelési lehetőségét és fix betűméretet állítanak be. Az esetek 95%-ban a fix méret túl pici, ami főleg a 40 éven felettiek számára nehezíti meg az olvasást.

Tartsuk tiszteletben a felhasználók beállításait és hagyjuk, hogy szabadon, igényeik szerint állíthassák át a betűméretet. A betűméretet relatív módon adjuk meg – ne abszolút pixelméretekben.

6. hiba: rossz oldalcímek

A keresők és a keresés a legfontosabb módja annak, hogy a látogatók rátaláljanak az információkra. Keresés alapján találják meg a legjobb honlapot a különböző oldalak között. Egyszerű oldalcímmel hatásosan magunkhoz csalogathatunk új látogatókat a keresőrendszerekből, valamint meglévő látogatóink ez alapján tájékozódnak a részletes kereséseik során.

Az oldal címe a HTML  <title> tag-ben található és majdnem mindig ez a klikkelhető cím a keresők találati listáiban (serp). A keresők általában a cím első 66 karakterét jelenítik meg, így tulajdonképpen egy mikró-tartalmat mutatnak.

A honlap címe kerül be alapesetben a Kedvencek közé való felvételkor is.

Saját honlapunk címét kezdjük a cég nevével, majd folytassuk egy rövid honlap leírással. Ne használjunk olyan kifejezéseket, hogy „ Az XY cég….” Vagy „Üdvözöljük az XY cégnél….”, hacsak nem akarunk az ABC sorrend alapján az „A” vagy Ü” betűkhöz kerülni.
Használjunk a címben néhány olyan legfontosabbnak ítélt szót amely leírja, hogy a látogatók mit találnak az oldalon.

Mivel az oldal címe jelenik meg a kinyitott böngésző ablak tetején, ez egyfajta útmutatásként is szolgál. Gyakorlott látogatók az itt megjelenő szavak alapján mozognak több kinyitott ablak között. Ha minden oldalunk címe azonos, máris megnehezítjük látogatóink számára sok megnyitott ablak közötti ugrálást.

7.hiba Bármi ami reklámnak néz ki

A szelektív figyelem nagyon hatékony. Akik jártasak az interneten megtanulták, hogy ne figyeljenek az útjukba kerülő reklámokra. Sajnos figyelmen kívül hagyják az olyan dizájn elemeket is, amik reklámnak tűnnek.

Ezért, a legjobb, ha elkerülünk minden olyan dizájn elemet ami reklámnak tűnhet.

  • banner-vakság: a látogatók szinte már meg sem látják a bannernek kinéző hirdetéseket
  • animációk elkerülése: a látogatók kerülik az olyan területeket amelyek villognak, rikítóak vagy hasonló agresszív formát öltenek
  • Pop-up tisztítás: a látogatók még azelőtt bezárják a felnyíló pop-up ablakokat mielőtt annak tartalma betöltődne, sokszor eleve rosszat feltételezve.

8. hiba Szokatlan dizájn elemek

Az állandóság a leghatásosabb elv: ha a dolgok mindig ugyanúgy működnek ahogy megszoktuk, nem kell azon aggódnunk, mi fog a következőkben történni.
Minél megbízhatóbban működik valami, annál biztosabban érzik magukat a látogatók, és annál jobban fogják az oldalt szeretni. És minél többször „csalja meg” őket a rendszer, annál bizonytalanabbak lesznek.
„A látogatók legtöbb idejüket más honlapokon töltik.” E szerint a látogatók más oldalakon szerzett tapasztalataik alapján ítélik meg a mi honlapunkat is. Amennyiben eltérünk a megszokottól, rontjuk oldalunk használhatóságát.

9.hiba Új böngésző ablak megnyitása

Az új ablak megnyitás olyan, mint egy porszívó-ügynök, aki úgy kezdi a bemutatóját, hogy kiborít egy teli hamutartót a szőnyegedre.
A dizájnerek azért hoznak létre új ablakokat, mert azt hiszik, hogy ezzel az oldalon tarthatják a látogatót. Ez a stratégia önvédelmet használ, mivel kiiktatja a Vissza gombot, ami egyébként a megszokott módja az előző oldalra való visszatérésnek.

10.hiba: Megválaszolatlanul hagyni a látogatók kérdéseit

A látogatók nagyon céltudatosak az Interneten. Pontos céllal látogatják meg az egyes honlapokat – talán éppen meg akarják vásárolni a termékünket, szolgáltatásunkat. Alapvető probléma, ha az oldal nem nyújtja számukra azt, amit keresnek.

A legkirívóbb példája a kérdések nem megválaszolásának az, amikor az árakat nem tüntetik fel. Az ár a legfontosabb információja ajánlatunknak. Ha ezt eltitkoljuk, akkor a látogatók nem tudnak különbséget tenni az egyes termékek között.



Könyvjelzők & megosztás:

|

További szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer