Főoldal » Szolgáltatásaink  » Honlap elemzés és tesztelés  » Használhatósági tesztelés

Használhatósági tesztelés

A honlap használhatósági tesztelése (=usability test) során felmérjük, hogy a felhasználók számára mennyire egyszerű az adott honlap használata, illetve hogy sikerül-e elvégezniük mindennapos feladatokat.

Az elemzés eredményei nagy meglepetéseket okozhatnak, és a javasolt fejlesztések megvalósítása gyakran a következőkhöz vezet:

  • Megnövekedtet forgalom, valamint nagyszámú visszatérő látogató
  • Vásárlói igények komolyabb ismerete
  • A telefonos ügyfélszolgálat munkamennyiségének jelentős csökkenése

A használhatósági tesztek valóban felnyitják ügyfeleink szemét. Lehetősége lesz megfigyelni, ahogy weboldala látogatói olyan feladatok és műveletek megoldásával küszködnek, amelyeket Ön a legegyszerűbb és leginkább magától értetődő lépéseknek gondolt.

A tesztelés egy ismétlődő folyamat. Ne csak egyszer végezzük el. A honlapot elkészítjük, leteszteljük, módosítjuk, majd újra teszteljük. (Steve Krug - Don't Make Me Think)

A usability teszt céljai:

  • ergonómiai problémák felfedése;
  • a résztvevők teljesítményéről mennyiségi adatok begyűjtése;
  • a tesztelt honlappal való elégedettség felmérése

Mit tudhatunk meg a teszt segítségével?

  • A teszt résztvevői sikeresen hajtották végre a feladatokat?
  • Az egyes feladatok elvégzése mennyi időt vett igénybe?
  • Mennyire elégedettek a résztvevők az oldallal?
  • Mennyire volt hatékony az oldalon belüli keresőfunkció?
  • A keresési eredmények megfelelő választ adtak a felhasználók kérdéseire?
  • Milyen problémák merültek fel a honlap használata során?

A használhatósági teszt eredménye

Írásos jelentés és prezentáció a használhatósági teszt eredményéről

A használhatósági tesztelésről készülő jelentés az ajánlásokra koncentrál, és a weboldal problémás területeire világít rá. Minden kiemelt probléma esetében egyértelmű ajánlásokat fogalmazunk meg arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet megoldani, és ezzel használhatóbbá tenni weboldalát. Az ajánlásokat 1. kritikus, 2. fontos és 3. ajánlott kategóriákba soroljuk.

A használhatósági teszten készült jelentés az oldal pozitív jellemzőire is rávilágít, felhívva az Ön figyelmét arra, hogy mely honlap-részek erősítendők.

A jelentést laikusok számára is érthető nyelven írjuk, és minden fontos kérdést alaposan elmagyarázunk (vonatkozó képernyőképekkel).

Igény szerint a jelentés idegen nyelven történő elkészítését is vállaljuk.

Amint elkészült a használhatósági tesztjelentés, a Marketing4u rövid prezentációban ismerteti Önnel a tesztelés főbb eredményeit. A prezentáció során videoklipeket mutatunk be a hatásosabb illusztrálás érdekében.

A használhatósági tesztelés során

A használhatósági tesztelés alatt arra kérjük a résztvevőket, hogy mindvégig hangosan gondolkozzanak. Ha pár másodpercnél tovább hallgatnak, figyelmeztetjük őket, hogy beszéljenek. A használhatósági teszteket lefolytató munkatársaink alapos képzésben vettek részt, hogy elfogulatlanul és semlegesen tudjanak kérdéseket feltenni, gondolatokat ébreszteni. A foglalkozások alatt minden résztvevő mellett a Marketing4u egyik tapasztalt moderátora ül, és kérdéseivel visszajelzésekre bírja.

A használhatósági tesztelés elején a felhasználóknak megmutatják az Ön weboldalát, néhány kérdést tesznek fel nekik az oldallal kapcsolatban, és hagyják, hogy szabadon ismerkedjenek vele, miközben folyamatosan elmondják, mit és miért tesznek. Ezt követően meghatározott feladatokat kell elvégezniük, aminek eredményeit megfigyeljük. A tesztelés után minden felhasználóval rövid interjút készítünk.

A használhatósági tesztelés előtt

A használhatósági tesztelés előtt szorosan együttműködünk Önnel, hogy feltérképezzük a pontos igényeket, és a weboldallal, illetve a használhatósági teszttel kapcsolatos céljait. Együttesen meghatározzuk azokat a demográfiai csoportokat, ahová weboldala látogatói sorolhatók (bizonyos esetekben mindössze egy ilyen csoportról van szó), és a teszteléshez minden csoportból több személyt hívunk be (általában 8 fős csoportokkal dolgozunk).

Ezután megtervezzük és előkészítjük a résztvevők által elvégzendő feladatokat, hogy a résztvevők valósághű utakat járjanak be az Ön weboldalán. A tevékenységek alapját a weboldal látogatói által rendszeresen elvégzett leggyakoribb feladatok képezik. Többnyire egy előtesztelés előzi meg a teljes körű használhatósági teszt lefolytatását.

Nemzetközi használhatósági tesztelési lehetőségek

A Marketing4u számos használhatósági tesztelést folytató vállalattal ápol partneri kapcsolatokat Európa különböző országaiban, hogy valóban globális használhatósági tesztelési megoldásokat kínálhassunk. A tesztelést teljes mértékben a Marketing4u koordinálja (Ön velünk áll kapcsolatban), és egyetlen összefüggő jelentést kap a használhatósági tesztelés egészéről.

Ha a használhatósági tesztelést idegen nyelven folytatjuk le, tolmács fordít le mindent, ami elhangzik. Ezáltal Ön élőben nézheti és hallgathatja a használhatósági tesztelés folyamatát a megfigyelőszobából. DVD-lemezt is kap a teljes használhatósági tesztről, melyen a felhasználó szavait angol nyelvű szinkronnal látjuk el.

Hogyan tovább?

Kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot a 06 30 456 8182 -es telefonszámon vagy e-mailen. Átbeszéljük honlapja használhatóságával kapcsolatos igényeit és kéréseit – mindenfajta megrendelési kötelezettség nélkül.


Legújabb szakcikkek



Iratkozzon fel hírlevelünkre

Minden hónap első keddjén megjelenő hirlevelünkkel segítünk honlapja használhatóságának és hatékonyságának növelésében.

© 2004-2009 Marketing4u Bt.
Ajánlatkérés | Bemutatkozás
Honlapkészítés referenciáink
Honlap elemzés és tesztelés | Egyedi tartalomkezelő rendszer